Follow me

Instagram

Monday, 20 January 2014

Bab 2 & 3 : Mesej de' Paris

Bab 2




Jason Adam membuka pintu jendela. Angin dingin menerpa masuk. Dia terus berdiri di situ melempar pandangan ke luar jendela. Memerhati pemandangan kejiranan barunya. Menarik. Terlihat pemandangan bangunan Bandar Paris, nun sayup di sana terlihat menara Eiffel yang kelihatan hanya sebesar sebatang mancis.
Walau pun apartment ini tidak sebesar rumahnya sebelum ini, namun dia masih bersyukur kerana pemandangannya memang mempersonakan. Dia masih mampu melihat langit yang membiru dan matahari yang memancar. Dia menarik nafas tenang kemudian matanya beralih, melihat bunga Daisy, bunga tulip yang ditanam dalam pasu yang disusun sederet di luar beranda studio apartment miliknya.
“Okey.” Akhirnya dia bersuara setelah agak lama berdiam diri.
“Okey, kau terima?” tanya Azri.
“Yup,” Jason mengangguk.
“Walau pun berganda-ganda kecil dari rumah kami dulu, tapi masih menarik. Sangat sesuai untuk aku dan mama,” ujar Jason perlahan. Terbit rasa sayu saat perkataan ‘mama’ terkeluar dari bibirnya.
“Betul kau tak mahu ikut aku balik?” tanya Azri entah kali keberapa.
Sekali lagi Jason mengangguk.
 “Mungkin kau boleh minta bantuan mereka biayai kos rawatan mak kau,” pujuk Azri lagi.
“Berapa kali aku cakap, aku tak ada saudara-mara di sana.”
“Air dicincang tak akan putus, Jason.”
“Masalahnya sekarang ini… air longkang, bila dah masuk dalam sungai Seine memang kita dah tak tahu dari mana punca air tu sebab semua dah bercampur dalam satu sungai!” Jason mendengus nafas kasar.
Hati dia memang sakit bila isu keluarga dan saudara dibawa berbincang. Sudah berapa kali dia bagi tahu Azri yang dia tak mungkin mencari kaum keluarga belah ibunya yang sanggup membuang anak hanya kerana berkahwin dengan lelaki bangsa asing. Sungguh sempit pemikiran mereka!
Honey, lukisan ni nak letak dekat mana?” muncul Sophia, gadis yang sudah lama menaruh hati pada Jason.
“Letak dekat situ, nanti aku gantung,” jawab Jason turut membalas pertanyaan itu dengan bahasa ibunda mereka.
 “Bila lagi? Kesian Sophia,” Soal Azri tetap mengunakan dalam bahasa Melayu ketika berbual dengan Jason. Mungkin dengan cara itu saja dia boleh menyedarkan Jason, bahawa separuh dari darah temannya itu adalah darah Melayu.
“No way!” getus Jason.
Azri ketawa.
“Bukan senang nak dapat yang setia macam Sophia. Kau buat macam mana pun dia cool je,” usik Azri lagi.
“Dah, jangan sampai aku halau kau sekarang,” gertak Jason sekadar mengusik.
Azri mengekek. “Okey, jadi, aku balik seorang diri lah ni?” tanya dia sekali lagi.
“Yup. Sorry bro… nanti bila mama dah okey baru aku boleh ikut kau. Nak juga aku merasa nikmat berada di Malaysia.”
“Rugi. Balik nanti aku ada exhibition. Kalau kau datang aku ingat nak kenalkan kau dengan potensi penaja. Mungkin rezeki kau di Malaysia.” Azri cuba memancing.
Jason ketawa kecil. “No! Akan terus berada di tanah tumpah darah aku. Walau terpaksa minta sedekah sekali pun, aku akan berkarya di sini.” Jason bersuara serius.
“Okey, tapi kalau kau perlukan apa-apa bantuan jangan segan hubungi aku,” pesan Azri lagi.
“Sudah pasti bro dan terima kasih banyak-banyak sebab bantu aku selama kau berada dekat sini,” ucap Jason terharu.
“Aku bantu kau? Bukan ke kau yang banyak bantu aku?” Azri tersenyum kecil.
 “Yup, mungkin secara mata kasar nampak macam aku banyak tolong kau. Tapi, secara dalaman… kau yang banyak bantu aku untuk terus bertahan dan bangkit kembali.”
“Tak apa. Itulah gunanya kawan.” Balas Azri terharu. “Okey, aku gerak dulu. Nanti tertinggal flight mahu meraung mak aku tunggu dekat KLIA.”
Jason ketawa. “Sampaikan salam aku pada mak kau. Satu hari nanti aku akan ke sana. Mungkin masa kau kahwin,” usik Jason.
Azri ketawa. “Selamat tinggal sahabat.” Lantas mereka berpelukan, bersalaman untuk kali terakhir.
“Setiap pertemuan ada perpisahan, setiap perpisahan ada pertemuan. Semoga jumpa lagi,” ucap Azri sebelum beredar.




Bab 3


~ If you had one chance to be with your soul mate, would you fight for it? ~




Mata aku liar memerhati sekeliling macam tak percaya, kenapa rumah punya cantik macam ni tapi sewanya murah? Perabotnya cukup lengkap. Hiasan semua cantik, kelengkapan dapur cukup lengkap. Aku cuma lenggang-kangkung je masuk dalam rumah ni. Hairan, tapi…
“Okey.”
Aku cuba mengawal riak wajah teruja.
 “Kau suka?” wajah Lisa kelihatan seperti terkejut.
“Ya,” balas aku acuh tak acuh.
Kalau nak bandingkan dengan kondo aku dulu memanglah jauh beza. Tapi, untuk permulaan flat ini pun dah cantik. Lagi pun, elok juga aku menyewa rumah yang murah nanti boleh buat simpanan. Kalau sebelum ni kondo lama tu memang mahal melampau. Konon nak merasa hidup di kawasan elit, sudahnya tiap-tiap bulan duit aku licin.
“Alhamdulilah,” Lisa mengaminkan tangannya. “Aku dah sedia beberapa rumah lain, kalau-kalau kau tak suka rumah ni.”
“Tak apa. Aku dah suka rumah ni. Lagi pun kawasan ni sunyi sikit nak bandingkan dengan kawasan perumahan lain. Pemandangan pun cantik.”
Aku melempar pemandangan ke luar jendela. Terlihat sayup pemandangan Bandar raya Kuala Lumpur. Menara berkembar KLCC kelihatan sebesar dua batang mancis. Tak apa lah, sekurang-kuranganya masih ada depan mata walau pun tak mampu berada di situ.
Selepas berdiam diri agak lama. Setelah beberapa kotak buku berjaya dibuka dan disusun di rak, akhirnya mulut aku tak mampu bertahan lagi. Aku kena tanya juga!
 “Beb…” aku bersuara perlahan.
Lisa mengangkat wajah.
“Kenapa sewa rumah ni rendah sangat?”
Lisa merenung aku.  Riak wajahnya seperti tak sangka aku akan bertanyakan soalan tu.
“Emm… rumah ni kawan bos aku punya. Kawan dia ke luar Negara, jadi dari dibiar kosong dia suruh bos aku cari penyewa,” jelas Lisa.
Walau pun kami bekerja di syarikat yang sama tapi bos aku dengan bos dia memang orang yang berbeza. Aku bekerja di bahagian studio, dia pula di bahagian admin.
“Kejap lagi Mr Lim sampai bawa dokumen. Dia yang urus urusan sewa tempat ni,” sambung Lisa.
“Emmm…” Aku mengangguk sambil mata terus memerhati lukisan yang tergantung di dinding.
Emmm… mesti pemilik rumah ini peminat lukisan. Di setiap sudut tergantung lukisan. Macam-macam lukisan ada. Tapi dalam banyak-banyak lukisan, mata aku tertarik dengan sebuah lukisan pemandangan Eiffel Tower dari jarak jauh. Berlatar zaman dahulu. Terdapat gambar seorang gadis dari pandangan sisi memakai skrit kembang, rambut ikal diikat kemas sedang asyik membaca sebuah buku di bangku. Langit berwarna jingga-putih dan biru kehijauan sangat mempesonakan.
Aku terpegun seketika, lukisan itu seolah-olah hidup. Tangan gadis itu seakan-akan bergerak membelek helaian buku di tangan. Seakan terlihat rambutnya bergerak dan Daun-daun berterbangan ditiup angin.
Sangat damai!
“Beb… Mr Lim dah sampai.”
Suara Lisa mengejutkan aku dari lamunan. Segera aku menoleh ke arah pintu masuk.
“Hai…” sapa Mr Lim, tersengih-sengih.
Lelaki dalam lingkungan 40-an, rambut hitam lebat. Berkaca mata kecil.
“Maaf ya, jalan jem,” sambung Mr Lim lagi lantas menyerahkan sampul surat kepada Aku.
Belum sempat aku membuka sampul surat itu dia kembali bersuara…
“Sain terus ya, saya nak cepat.” Wajah dia kelihatan seperti cemas.
Aku mencemik. Dia yang datang lambat lepas tu nak kelam-kabut. Aku segera membuka sampul surat, mengeluarkan surat perjanjian. Membaca satu persatu kontrak sewa rumah. Namun sebaik saja melihat baris akhir dokumen itu mata aku terbuntang.
“Setahun?”
Terkejut aku tengok syarat perjanjian yang meminta aku menyewa selama setahun, jika kurang setahun duit pendahuluan akan hangus. Ini memang melampau!
“Iya, kenapa?” tanya Mr Lim.
“Mana aci macam ni. Kalau dua tiga bulan lagi saya dapat kerja kat negeri lain macam mana? Takkan kena bayar sewa rumah ini juga?”
“Kau cari kerja lain ke?” Lisa mencelah.
Aku menjegilkan mata.
“Ini perjanjian. Kalau tak suka cari rumah lain la,” jawab Mr Lim dengan nada suara yang agak angkuh.
“Tak boleh lah macam ni. Nanti menyusahkan saya.”
“Jadi you tak mahu?” Dia menaikan kening, mata sepetnya terbeliak.
Melihat wajah Mr Lim yang menjengkelkan itu macam sengaja minta pelempang dari aku je ni!
“Beb, terima je. Nanti aku cuba slow talk dengan bos aku,” Lisa menjeling pada Mr Lim.
Aku menarik nafas dalam. Macam mana nak setuju kalau perjanjian ni boleh menjerat diri aku sendiri. Lagi pun aku sendiri tak pasti selama mana aku akan bertahan dengan rumah ni. Mahunya jalan ke tempat kerja jem teruk, tak ada makna aku nak tinggal dekat sini sampai setahun!
“Sain saja lah. Mana nak dapat rumah cantik macam ni tapi sewa rendah,” pujuk Lisa lagi.
“Betul-betul. Ini rumah memang hot. You tak mau ar… bersusun orang lain tunggu mau masuk tau!”
“Dah kalau hot kenapa sewa rendah sangat? Macam tak laku je? Dah tu suruh sain selama setahun, nampak sangat macam terdesak. Ke… rumah ni, ada orang mati dibunuh?” Kan aku dah celupar.
“Haiyak! You punya mulut kasi katup lah!” Terbuntang mata Mr Lim pandang aku. Wajah dia tiba-tiba cemas, matanya melilau memandang sekeliling.
“Cakap sikit dah takut?” Aku tersenyum sinis.
“Haish, cepatlah sain. Saya nak cepat ni,” gesa Mr Lim kelihatan resah.
“Yalah… yalah…” aku mencapai beg tangan, mencari pen. “Tapi betul ar, memang tak ada kes mati dibunuh kat rumah ni?” tanya aku lagi sekadar mengusik.
“Kau ni!” marah Lisa, berhenti mengeluarkan barang dari kotak. Mencerlung memandang aku.
Mata Mr Lim dah bulat, macam nak tercabut dari soket matanya. Aku ketawa kecil kemudian segera menurunkan tanda tangan dan menyerahkan dokumen itu kepada Mr Lim.
“Okey, thank you. Jumpa setahun kemudian,” ujar Mr Lim tergesa-gesa keluar.
“Apa hal dia tu? kelam-kabut semacam je.” Aku mencemik.
“Biarlah.” Sahut Lisa yang sedang mengemas barang aku yang tak berapa banyak itu.
“Beb, malam ni teman aku,” ujar aku, tiba-tiba rumah ni terasa sunyi amat.
“Esok aku kerja lah.”
“Dah tu aku tak kerja?”
Lisa tersengih.
“Huh! Nak keluar dating lah tu!” aku mencebik.
Sorry beb, esok kita jumpa ya.”
Aku menarik wajah masam. Selepas bersalaman dia segera melangkah keluar maka tinggal lah aku seorang diri dalam rumah yang comel ini.
Nak kemas apa dulu ya?


 Bersambung...

23 comments:

  1. suka..suka..suka.. masing2 ada minat yg sama.. mcm sepadannn jerr

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... (takleh nk reply lebih nnti rahsia terbukaa..hahah)

      Delete
  2. Jgn ckp rumah sewa tu berantu hokey.....

    ReplyDelete
  3. Errrr mcm rumah Jason je... he he

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Insya Allah bila ada rezeki, :)

      Delete
    2. saya tggu,kat blog ni kadang2 tak dapat cari masa......

      Delete
    3. alright, nanti dah terbit saya war2 kan yaa :)

      Delete
  5. Kenapa mr lim tu tergesa2 sgt... macam ade benda lain yg disembunyikan...heheeh

    ReplyDelete
  6. best..best.. bila Jason nak balik Malaysia nie.. ish..ish.. hehehe
    -Lisa-

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. Lisa, tis story angsangkarabel tauuu..hahahah, tungguuu.

      Delete
  7. Replies
    1. hehehehe... kita tunggu tgk tekaan tu tepat ke meleset ke sipi-sipi..hehehe

      Delete
  8. suka. suka. sambung lagi pleaseeee! Jason Adam! I loike. haha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tqqq... :) Sambungan dah ada,sila2

      Delete
  9. kalau tanya ni msti puan penulis balas tettttt.. xpun jeng3... jadi kita tunggu jela entry seterusnya.. bijak tak? ekekekekek

    ReplyDelete
  10. Tapi rs cam misteri je mr lim tu huhuhu buat rs saspen lebih ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah.. jaga2, ada org peratii.. haha

      Delete
  11. Tapi rs cam misteri je mr lim tu huhuhu buat rs saspen lebih ni

    ReplyDelete

Popular Posts